3 communicatietips voor managers
07 oktober 2017 

3 communicatietips voor managers

Als manager heb je het druk. Misschien herken je je hier wel in. Je geeft mede het beleid vorm, stimuleert je medewerkers om optimaal te presteren, bent sparringpartner voor andere managers, je adviseert verschillende afdelingen in de organisatie, signaleert problemen, initieert verbeteringen en helpt met de verdere professionalisering van je organisatie.

Naast alle werkzaamheden, sta je voor een communicatieve uitdaging. Zoveel verschillende mensen, organisatielagen, belangen en doelstellingen die gerealiseerd dienen te worden. Hoe zorg je er dan voor dat je communicatie effectief, helder en doeltreffend blijft? Onderstaand geven we je als manager 3 tips die je hierbij helpen.

1. Zorg dat je flexibel bent
Wanneer je maar 1 soort communicatie kunt voeren, kun je maar 1 soort effect creëren. Flexibel zijn om op verschillende manieren te communiceren helpt om je goed te kunnen afstemmen en inleven in de gesprekspartner aan de andere kant van de tafel. Een slechte communicator zegt: “Jij begrijpt mij niet!” Een goede communicator zegt: “Ik zal er alles aan doen wat binnen mijn (communicatie)vermogen ligt, zodat jij mij beter gaat begrijpen.” Een goede communicator is dus flexibel. Zie het als een voetbalteam dat maar 1 manier van spelen heeft. Van sommige teams zal het, door de speelwijze, winnen maar ook van veel teams niet. Wanneer een team flexibel is, zal het beter kunnen anticiperen op het spel en op verschillende manieren de overwinning binnen kunnen slepen.

Nu, is communicatie geen spel van winnen en verliezen maar hopelijk snap je het punt. Train je daarom om meer manieren te ontwikkelen zodat je communicatiestijl een keuze wordt. Management spreekt andere taal dan de medewerkers die operationeel bezig zijn. Zorg dat je hierop kunt anticiperen. Een makkelijke manier die je kan helpen, is door imaginair op de stoel van de ander te gaan zitten en je in te leven welke communicatie voor de ander goed zou zijn.Mensen werkend op kantoor

2. Durf je eigen waarheid los te laten
Jouw waarheid is niet de waarheid. Het is één van de waarheden die er bestaan. Communicatie gaat veel over het innemen van standpunten, zienswijzen ofwel percepties. Onze perceptie bepaalt onze betekenis en daarmee ons reactievermogen en reactieflexibiliteit. Communicatie dient als basis om deze percepties over te brengen naar je gesprekspartner. Vast blijven houden aan enkel je eigen perceptie zorgt voor energieverlies. Dit doordat je de ander geen ruimte geeft voor zijn/ haar perceptie en in een welles/nietes verhouding kunt komen te zitten. Investeren in de ander door niet alleen te luisteren maar ook het gevoel te geven dat de waarheid van de ander er ook mag zijn.

Dit geeft een diepliggend contact waar uiting gegeven wordt aan waarden als erkenning, waardering en respect. Deze waarden vormen een basis van sociale interactie en motivatie. Zorg er als manager daarom voor dat je energie steekt in de percepties van anderen. Ze vormen hun bestaansrecht. Aanhaken op het bestaansrecht zorgt voor binding en een open communicatie waarin je de ander echt kunt ontmoeten. Een makkelijke tool die je hierbij helpt is vragen stellen. Zorg dat je juiste vragen leert te stellen in plaats van enkel je eigen boodschap te communiceren.

3. Weet beide doelen
Een kapitein zonder doel is verloren op zee. Krachtige communicators zijn doelgericht en weten wat ze willen. Doelen creëren kaders. Ze geven richting aan de communicatie en bepalen de inhoud en betekenis. Het gaat hierbij niet alleen om jouw doel maar net zozeer het doel van de ander. Een goede communicatie wordt namelijk gekenmerkt dat alle doelen gerealiseerd worden. Die van jezelf en de ander. Ben bij de start van de communicatie daarom bezig met:
✔ Wat is mijn doel?
✔ Wat is het doel van de ander?
✔ Wat is belangrijk in deze communicatie voor mij en de ander?
✔ Welke verwachtingen heb ik en welke heeft de ander?

Hierdoor wordt het duidelijk waar de communicatie over gaat en stel je verwachtingen helder en scherp.

Een goede manier om hiermee aan de slag te gaan, is om achterstevoren te werken. Welk resultaat wil je aan het einde van je communicatie hebben en start je hiermee. Dit geeft houvast. Bijvoorbeeld: “Aan het einde van dit gesprek wil ik je een duidelijk idee hebben gegeven hoe ik vind dat we onze kosten kunnen verlangen.”

Veel plezier met deze tips.

 

Het volgen van een NLP-opleiding bij Response Instituut

Overweeg je om te starten met een NLP Practitioner opleiding?  Wil je zeker zijn van het fiscale voordeel, wees er dan op tijd bij.
Ook hebben we mogelijkheden voor de NLP Master Practitioner. Het best kun je hiervoor telefonisch contact met ons opnemen.

Eerst NLP ervaren?

Wil je eerst een duidelijk beeld en uitleg over welke mogelijkheden NLP jou kan bieden, neem dan deel aan de Gratis Workshop NLP. De eerstvolgende mogelijkheid is 12 april.

Persoonlijke vragen?

Wil je in een persoonlijk gesprek uitzoeken of NLP voor jou interessant is? Neem gerust contact op via 0475-211286 of vul het contactformulier in om een telefonische afspraak in te plannen.

Over de schrijver
Milan Somers heeft meer dan 17 jaar ervaring met NLP en hypnose, zowel in de publieke sector als in het bedrijfsleven. Hij geeft Response vorm en is de hoofdtrainer voor de NLP Practitioner, NLP Master Practitioner, Hypnose Practitioner en Hypnose Master Practitioner. Als mens en in zijn functies als consultant, projectmanager en directeur heeft Milan een grote passie opgebouwd voor communicatie en het gedragsmatig handelen van mensen.
Reactie plaatsen