Hoe geef je feedback

Feedbackregel

Feedback betekent letterlijk terugkoppelen of reactie en is bedoeld om de bewustwording te vergroten van degene die de feedback ontvangt.

Er wordt een vergelijking gemaakt tussen de gebeurde en de gewenste situatie, waarbij het de kunst is weer te geven zonder erover te oordelen. Anders is het kritiek of een verwijt.

Feedback is de informatie die je nodig hebt om te groeien, te verbeteren en dit ter ondersteuning van de persoonlijke ontwikkeling. Feedback is niet hetzelfde als kritiek. Kritiek is per definitie destructief. Feedback is constructief van aard.

De functie van feedback is vooral het ontvangen van aandachtspunten om ervan te leren!  Bedenk dat iedereen uniek is én zijn eigenaardigheden heeft. Hoe specifieker je bent in het geven van feedback, hoe meer mogelijkheden je de ander geeft om effectiever te zijn.

Basisregels voor het geven van feedback:
  • Wees doelgericht en zintuiglijk specifiek in het formuleren van je feedback.
  • Geef het verschil aan tussen de gebeurde en de gewenste situatie.
  • Formuleer je feedback positief.
  • Geef eventueel alternatieven aan.

Hoe geven we feedback:
  • Zeg eerst wat goed is.
  • Geef vervolgens aan wat verbeterd of gecorrigeerd kan worden volgens jou. Geef eventueel alternatieven.
  • Besluit met een tip waar de ander profijt van kan hebben.

Deze manier noemen we het sandwichmodel. We verpakken de correctie tussen het goede en de tip. Geef eventueel met concrete voorbeelden aan wat je bedoelt. Gebruik bijvoorbeeld een metafoor of beeldspraak. Vermijd voor de ander gevoelige punten als je die kent.

Dank je wel voor je feedback:

Het kan zijn dat je jezelf niet herkent in de feedback en dat je de feedback niet terecht vindt. Bedenk je dan dat feedback vooral iets zegt over de perceptie oftewel de waarneming van de ander. Dus doe er je voordeel mee en zeg alleen: ‘Dank je wel voor je feedback’.

 

Wil je meer weten over NLP? Volg dan een NLP opleiding of een gratis workshop bij Response Instituut!
Reactie plaatsen