Hoe leren we in NLP

Structuur van een leerproces

Onderstaande leercurve is ontwikkeld door Bandura (Cognitieve Gedragswetenschappen) en geeft het verloop van een leerproces weer.

Het leerproces wordt hier in vijf fasen beschreven:
  • Onbewust Incompetent: we hebben geen bewustzijn van wat we niet kunnen.
  • Bewust Incompetent: we worden ons bewust van wat we niet kunnen.
  • Bewust Competent: we leveren een bewuste inspanning om iets te kunnen.
  • Onbewust Competent: we kunnen het geleerde op automatische piloot.
  • Keuze: we kunnen beschrijven hoe we iets kunnen (op automatische piloot).

  • Fase 1 is de toestand van een mens die nog niet in het leerproces zit. Er valt niets te bespeuren betreffende iets wat je nog niet kunt en dat wekt vaak de indruk dat alles goed gaat. Er is immers geen confrontatie met iets wat men niet kan. Dit is echter ogenschijnlijk. Want zodra iemand geconfronteerd wordt met datgene waarvan men voordien geen weet had (fase 2), heeft diegene een kans om iets te leren.

    Op dat ogenblik (fase 2: bewustwording van een niet - kunnen) treedt dus een mogelijkheid van leren op. Wellicht is dit het moeilijkste moment op de leercurve. Op dit punt gekomen, kunnen allerlei onderliggende ervaringen uit het verleden de kop opsteken, zoals bijvoorbeeld: ‘Zie je wel, ik kan het weer niet. Ik zal dit nooit kunnen. Moet ik dat allemaal kunnen etc.’ Zeer belangrijk is het om dit niet - kunnen als een leermogelijkheid te zien. Hierdoor ontstaat permissie om iets nieuws te leren en kan een bewuste inspanning geleverd worden om het nieuwe alsnog onder de knie te krijgen.

    Zo beland je in fase 3: bewust een inspanning leveren om iets te leren door er bewust aandacht aan te schenken, door ermee aan de slag te gaan.

     

    Wil je meer weten over NLP? Volg dan een NLP opleiding of een gratis workshop bij Response Instituut!
Reactie plaatsen