Wat is rapport

Rapport


  • Rapport is een sfeer van vertrouwen en openheid tussen één of meerdere mensen.
  • Rapport is een dynamische wisselwerking tussen mensen die betrokkenheid, respect,
  • gelijkwaardigheid en openheid uitnodigt.
  • Rapport is een kwaliteit van het contact tussen mensen, die gevoeld kan worden door de betrokkenen.
  • Rapport is elkaar wezenlijk ontmoeten.

Rapport is het telefoonnummer hebben van iemands onderbewustzijn


Staan, naast een vreemd iemand, en meteen denken wauw wat een leuk persoon? Dit gebeurt vrij regelmatig, In 50 procent van de gevallen is het iemand die heel veel op jou lijkt en in de andere 50 procent van de gevallen is het iemand op wie jij zou willen lijken. Mensen maken direct contact met mensen die hetzelfde zijn als zijzelf, of met mensen die ze zouden willen zijn.

Door kennis van het tot stand brengen van rapport te hebben, kun je zó communiceren dat je binnen een paar minuten met iemand dat contact tot stand kunt brengen alsof je elkaar al heel lang kent. Rapport is het telefoonnummer hebben van iemands onderbewustzijn.

Rapport


Rapport is dus een vermogen om verbinding te maken met wie en wanneer je maar wilt. Rapport is de stevigste basis die mogelijk is om een succesvolle communicatie te laten ontstaan. Contact maken, ook wel rapport genoemd, is nu eenmaal het smeermiddel van goede communicatie.

Contact is een wezenlijk onderdeel, essentieel in effectieve communicatie. Zonder contact geen communicatie, laat staan effectieve communicatie.

De definitie van rapport is het vermogen om anderen te verzekeren van je aandacht en nabijheid. Het geloof en vertrouwen overbrengen dat je jouw eigen kennis, competenties en begrip zo volledig mogelijk inzet met betrekking tot de vraag waarmee men kwam.

Het levert harmonie, respect voor eigenheid voor elkaar, wederzijds vertrouwen op.

Het doel van rapport opbouwen is de bereidheid vergroten om elkaar te volgen. Dit gaat door middel van twee componenten: het non-verbale en het verbale component.

Als je normaliter aan iemand vraagt wat hij wil communiceren, zal hij dat lang niet altijd duidelijk weten. Als we weten wat we willen bereiken dan verhoogt dit de kwaliteit van de communicatie en wordt deze effectief. Het is dus belangrijk om veel aandacht te besteden aan je doel: Wat wil ik bereiken?

Je zult dus begrijpen dat het van groot belang is om eerst een klimaat te creëren waarin openheid tot communicatie ontstaat. Rapport of contact is de opening om het doel van de communicatie te bereiken.

De inhoud is steeds het doel van de overdracht, alleen zijn we geneigd om de inhoud aan te passen als de ander ons niet lijkt te begrijpen. Dit doen we omdat we nu nog geen keuzemogelijkheden hebben in het kiezen van de vorm.

Indicatoren van een goed rapport oftewel aansluiting in de communicatie


We weten dat er sprake van rapport is als we kunnen opmerken dat:
  • Het gevoel van binnen, warmte, rust, vertrouwen/zekerheid is.
  • Het gezicht verandert van kleur.
  • De verbale uiting: ken ik jou ergens van?
  • Leiden mogelijk wordt.

Als dit er allemaal is, is het smeermiddel van de communicatie aanwezig.

Rapport opbouwen


Rapport opbouwen doen we aan de hand van meerdere zaken. We scheiden daarin hoe we het doen van waarop we het doen. Er dienen meerdere vaardigheden ingezet te worden om rapport op te bouwen.

Voor het hoe we het doen onderscheiden we:
  • Matchen en mismatchen
  • Backtracken
  • Sortings
  • Pacing en leading om rapport op te bouwen.

Waarop we het doen is o.a. op:
  • De criteria van de ander.
  • HALTO (handen, armen, adem, lichaamshouding, tempo en tonaliteit, oogbeweging en contact).
  • Specifiek taalgebruik, visueel, auditief, kinesthetisch, olfactorisch, gustatoir.
  • Logische niveaus

Wil je meer weten over NLP? Volg dan een NLP opleiding of een gratis workshop bij Response Instituut!
Reactie plaatsen